+98 (35) 352 238 38 info@neypoolica.com شنبه تا پنجشنبه 8:00 الی 15:00 فارسی English العربية

مقایسه پی وی سی و یو پی وی سی

وقتی نوبت به انتخاب بهترین متریال برای خانه و محل کارتان می رسد، چندین ماده باکیفیت و بادوام ساخت بشر را در بازار پیدا خواهید کرد که می توانند در هر سازه ساختمانی گنجانده شوند. به این ترتیب، چه در بازار لوله‌های جدید، پنجره‌های جدید باشید، ابتدا باید تفاوت بین PVC و U-PVC را درک کنید.

لوله پی وی سی چیست؟

پی وی سی، مخفف پلی وینیل کلراید، سومین پلیمر پلاستیک مصنوعی بسیار گسترده در سراسر جهان است.

گاهی اوقات PVC به دلیل شکل انعطاف ناپذیر PVC که در ساخت لوله از کاربردهای مشخصی مانند بالکن ها، درها یا پنجره ها به کار می رود، RPVC نیز نامیده می شود. نه تنها این، بلکه برای ساخت مواد بسته بندی مواد غذایی و بطری ها و کارت ها نیز استفاده می شود.

ممکن است متحیر باشید که چرا PVC برای تولید همه این اقلام پروفایل انعطاف پذیری چندانی ندارد، چرا که ترفند پشت تولید آن استفاده از نرم کننده ها است که PVC را برای شکل دادن نرم تر و انعطاف پذیرتر می کند. هر شکلی طبق معماری با توجه به این خاصیت، می توان از آن در محصولات بادی، عایق کابل برق، علائم، لوله کشی، چرم مصنوعی و بسیاری از کاربردهای دیگر که در آن لاستیک با PVC تبدیل می شود، استفاده کرد.

لوله UPVC چیست؟

مهم ترین و پرتقاضاترین ماده دیگری در بازار وجود دارد و آن UPVC است. UPVC ماده پرکاربرد است و دلیل تقاضای آن در منطقه بازار به دلیل کارایی بالای آن است.

تفاوت بین PVC و UPVC چیست؟

لوله های پی وی سی چکش خوار هستند، در حالی که UPVC غیر پلاستیکی هستند. هر دو از پلی وینیل کلراید ساخته شده اند، اما برخی از خواص آنها متفاوت است و بنابراین در کاربردهای مختلف مناسب هستند.

در زیر تفاوت های قابل توجهی بین لوله های PVC و UPVC وجود دارد:

1. مراحل ساخت

PVC معمولاً به دلیل سختی PVC پلیمری محکم است. برای ترکیدن این سختی و انعطاف پذیری PVC، یک پلیمر پلاستیک کننده به پی وی سی در طول ساخت لوله PVC اضافه می شود.

در مقابل، UPVC پلیمری پلاستیکی شده از فرآیند تولید لوله حذف می‌شود که باعث می‌شود لوله‌های UPVC سفت و خم‌ناپذیر باشند به این معنی که به اندازه محصولات PVC انعطاف‌پذیر نیستند.

2. موارد استفاده

کاربرد اصلی لوله های PVC و UPVC لوله کشی است. شاید شنیده باشید که لوله پی وی سی بهترین جایگزین برای لوله های مسی و آلومینیومی در سازه های آبیاری، لوله کشی و گردش استخر است. و این درست است…

دلیل این امر عدم سفتی ماده PVC است، به راحتی می توان آن را به طول ها، برش ها، طرح ها تغییر داد و می توان آن را با چسب محکم کرد.

از طرف دیگر، لوله‌های UPVC نه تنها برای کاربردهای لوله‌کشی استفاده می‌شوند، بلکه برای اهداف گسترده‌ای مانند حمل و نقل آب سنگین یا ساخت و ساز صنعت به عنوان جایگزینی برای چندین فلز قوی استفاده می‌شوند. از آنجایی که این لوله ها بسیار کششی هستند، از استحکام مقاومی برای مقابله با مواد شیمیایی سنگین و خوردگی برخوردار هستند.

3. اتصالات لوله پلاستیکی

اگرچه لوله های UPVC محکم و سفت هستند، اما کار با آنها نسبتاً آسان است.

یکی از مزایای بزرگ UPVC سبک وزنی است که هزینه حمل و نقل و نصب را می توان کاهش داد. از طرف دیگر، نصب پی وی سی کمی پیچیده است.

4. دوام

لوله های PVC و uPVC هر دو به گونه ای طراحی شده اند که بادوام باشند. با این حال، لوله های UPVC در مقایسه با PVC دوام بیشتری دارند. یکی از مثال های پشت سر دوام بیشتر UPVC این است که UPVC نفوذ هوا را کاهش می دهد تا فضای داخلی شما را راحت نگه دارد.

تا به امروز، هیچ نگرانی اصلی در مورد استفاده از UPVC وجود ندارد، زیرا در طول فرآیند تولید از فتالات یا BPA استفاده نمی کند. حتی، UPVC قابل بازیافت است و می تواند در دماهای بسیار زیاد به اشکال جدید تغییر شکل دهد.

بنابراین همه چیز در مورد تفاوت کلیدی بین PVC و UPVC بود، حرکت بعدی به سمت مزایایی که می توانید با استفاده از این لوله ها داشته باشید.

مزایای استفاده از لوله های پی وی سی

پی وی سی را می توان چندین بار به راحتی بازیافت کرد، بدون اینکه خواص فنی خود را از دست بدهد.
PVC می تواند اهداف بهره وری از منابع را برآورده کند و در عین حال امکان حفظ منابع طبیعی را فراهم کند. به طور خاص، برای هر کیلوگرم پی وی سی بازیافت شده، 2 کیلوگرم CO2 می تواند ذخیره شود.
لوله های PVC پایداری در محیط را تضمین می کنند زیرا PVC وزن کم و پلاستیک کم کربن دارد و به منابع کمتر و انرژی کمتری در تولید نیاز دارد.

مزایای استفاده از لوله های UPVC

مواد UPVC کاملاً پایدار و غیر واکنشی هستند و می توانند تا دمای 60 درجه سانتیگراد را تحمل کنند. این باعث می شود آن را به یک محیط ایده آل برای حمل آب آشامیدنی و دیگر انواع آب تبدیل کنید.
UPVC کسری از وزن لوله های فلزی را وزن می کند و حمل، حمل و نصب آن را آسان می کند.
UPVC در طول‌های مختلف تولید می‌شود که به کارگران ساختمانی کمک می‌کند تا تعداد اتصالات را به حداقل برسانند و شانس نشتی را به حداقل برسانند. برای اتصالات لوله پی وی سی برای آب بندی و اتصال مواد با حلال هایی مانند سیمان، به جوش یا فلزکاری به عنوان اتصال نیازی نیست.

 

مبنع: www.diffen.com/difference/PVC_vs_uPVC

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 دیدگاه